Vennootschappen en coöperaties
- Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
Naam
Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop. Het waarborgen van het wettelijk gedefinieerde publiek belang volgens de drinkwaterwet. Voor Evides is dit het leveren van continu, betrouwbaar drinkwater.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€1 mln
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 354,55 mln
Partners
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
· Provincie Zeeland 50,051%;
· Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%;
· 3,354 % gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang bestaat uit 7,357% stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
AvA: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In 2021 is GBE Aqua BV opgericht en is de gemeente Terneuzen aandeelhouder geworden. GBE Aqua B.V. komt voort uit de verkoop van de aandelen Evides door PZEM aan haar aandeelhouders. Op 8 december 2021 heeft PZEM de aandelen Evides verkocht aan GBE Aqua BV.
In het voorjaar van 2022 wordt door de aandeelhouders van Evides een besluit genomen over het slotdividend van het boekjaar 2021. Evides keert dit bedrag uit aan GBE Aqua. Na aftrek van kosten door GBE Aqua zal een deel hiervan worden uitgekeerd aan de gemeente Terneuzen.
Risico’s
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 7,357% in GBE Aqua. Indien GBE Aqua in een betreffend jaar niet aan haar verplichtingen kan voldoen (kosten en aflossing) staat de Provincie Zeeland hiervoor garant.
De totale lening van GBE Aqua bedraag € 354,55 mln. GBE Aqua heeft met de bank afgesproken dat hier jaarlijks op wordt afgelost. Het bedrag van de aflossing fluctueert tussen de € 40 en € 90 miljoen per jaar.Financieel resultaat 2021
Omdat de aandelentransactie heeft plaatsgevonden op 8 december 2021 heeft GBE Aqua nog geen financieel resultaat over 2021. De eerste jaarrekening wordt opgesteld over 2022.
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesHet voorstel voor deelname in GBE Aqua hebben wij in 2021 aan de raad voorgelegd. Er zijn verder nog geen rapportages aan de raad geweest in 2021. Wij informeren de gemeenteraad over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. Wij leggen jaarlijks de jaarrekening ter informatie voor aan de gemeenteraad.
- North Sea Port SE
Naam
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
- De borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- Stimulering van economische bedrijvigheid en ontwikkeling in Zeeland;
- Bevordering van duurzame werkgelegenheid in de provincie Zeeland, zowel direct via North Sea Port als indirect via de aan de haveninfrastructuur verbonden ondernemingen.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 530.916.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 435.602.000
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer
Wethouder Dhr. B. van Assche (vervanger)Ontwikkelingen
In 2020 is gestart met een traject om te komen tot een gezamenlijke aandeelhoudersstrategie. Begin 2021 is de aandeelhoudersstrategie vastgesteld.
Na de vaststelling van de aandeelhoudersstrategie is de strategische bedrijfsstrategie voor de komende vier jaar vastgesteld.
De resultaten van de marktconsultatie (onderzoek om te bezien of de garantiecurve versneld kan worden afgebouwd) zijn begin 2021 opgeleverd.Risico’s
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 8,33% in North Sea Port SE. Indien er in de toekomst verliezen worden geleden kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen ontoereikend wordt. In dat geval kunnen garanties ingeroepen worden. Het garantieplafond stond in 2021 op 465 miljoen. Voor de gemeente Terneuzen betekent dit dat er een bedrag van € 77,5 miljoen opgevraagd kan worden. Indien garanties worden ingeroepen heeft North Sea Port SE in het kader van de fusie een vrijwaring verleend aan de garanten voor de situatie dat de garanten door de geldgevers worden aangesproken onder de garanties. Op dit moment zijn deze risico's niet aan de orde en wordt niet verwacht dat deze risico's zich zullen voordoen. In de uitgevoerde marktconsultatie wordt bevestigd dat de risico's voor de garanten zeer beperkt zijn.
Financieel resultaat 2021
De financiële resultaten van North Sea Port SE over 2021 zijn nog niet bekend. De inschatting is dat de accountantsverklaring in juni 2022 wordt afgegeven waarna de jaarstukken behandeld worden in de aandeelhoudersvergadering. Daarna zullen wij de jaarstukken toesturen aan de gemeenteraad. Het financiële resultaat van North Sea Port SE na belastingen over 2020 is €114.388.000.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van North Sea Port SE voor 8,33%.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad krijgt jaarlijks het jaarbericht van North Sea Port SE ter kennisname aangeboden. Tevens wordt jaarlijks een rapportage ter kennisname aangeboden over de verstrekte garanties. De gemeenteraad wordt periodiek over de ontwikkelingen in het havengebied geïnformeerd door North Sea Port in de aandeelhouderscommissie van North Sea Port.
- Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 5.062 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 143.995 miljoen
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Wethouder Dhr. Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In 2021: Was er geen verandering in het aandelenbezit.
In 2021: In 2021 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats. BNG Bank is onze huisbankier en er zijn geen ontwikkelingen te melden.
Risico’s
In 2021: BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2021 32% respectievelijk 38%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Financieel resultaat 2021
Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (EUR 221 miljoen). Belangrijke oorzaak hiervan is het positieve resultaat financiële transacties van EUR 100 miljoen als gevolg van marktwaardeveranderingen. In 2020 bedroeg dit EUR 17 miljoen negatief. BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2021 voor van EUR 127 miljoen (EUR 2,28 per aandeel). Dit is 60% van de nettowinst die overblijft na aftrek van de uitkering aan houders van hybride kapitaal. Het reguliere uitkeringspercentage van 50% is aangepast om te compenseren voor de niet-verkregen TLTRO-korting. Over het jaar 2021 ontvangen we een bedrag van € 103.680 aan dividend.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2021: Hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
- Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Delta N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Maatschappij (PZEM). Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen (Evides, EPZ) en duurzame werkgelegenheid (in Zeeland). Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.
Missie en Visie
Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 1.376.990.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 850.880.000
Partners
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid, wethouder Dhr. J.F. BegijnOntwikkelingen
De aandelen Evides zijn door GBE Aqua BV gekocht van PZEM. In december 2021 heeft de aandelentransactie plaatsgevonden. Eind 2021 is een nieuw dividendbeleid voor PZEM vastgesteld.
In 2021 is PZEM gestart met het in de markt zetten van Wholesale. Het verkooptraject loopt door in 2022.
Risico’s
PZEM N.V. is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico's. Het gaat daarbij om risico's die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico's die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico's zijn inherent aan de strategische keuze en de activiteiten van PZEM NV en behoren tot het risicoprofiel van de onderneming.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is nog niet bekend. PZEM heeft een netto resultaat over 2020 van - € 21.841.000.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesWij informeren de gemeenteraad over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. In 2021 betrof dit de ontvlechting van Evides uit PZEM en het nieuwe dividendbeleid. Wij leggen jaarlijks de jaarrekening ter informatie voor aan de gemeenteraad.
Gemeenschappelijke regelingen
- Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 482.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 9.341.000
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet
Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. J. VervaetOntwikkelingen
In 2021 nam de drukte op de milieustraten af vanwege de COVID-19 crisis. Maatregelen om veilig te werken bleven van toepassing.
Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met een vijftal partijen in Nederland. De looptijd van die overeenkomsten is verschillend.
Voor PMD+ en GFT eindigt de overeenkomst op 31 december 2022. Voor PMD+ is dan verlenging mogelijk. Eind 2021 is besloten het PMD+contract te verlengen. De gemeente Terneuzen gaat door met het nascheiden van het PMD+ waarbij de nascheidingsinstallatie het plastic en de drankenkartons uit het restafval haalt.De verwerking van gft is in 2021 aanbesteed. Er is een nieuw contract afgesloten dat ingaat op 1 januari 2023 en loopt 10 jaar. Het gft wordt in Zeeland verwerkt tot duurzame compost.
De overeenkomst voor glas loopt tot 31 december 2021 en de overeenkomst voor oud papier en karton eindigt in 2021. Ook voor de overslag en logistiek zijn contracten afgesloten. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.
Het onderzoek naar en uitwerking van de toekomst van de milieustraten in Zeeland is nog bezig.Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. In 2021 waren er net als in 2020 extra kosten op de milieustraten in verband met veiligheidsmaatregelen vanwege de COVID-19.
Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 53.000
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 2.534.000 (geprognosticeerde balans)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 20.713.000 (geprognosticeerde balans)
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. Suij
Dagelijks Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. SuijOntwikkelingen
- Introductie van themagericht overleggen (is een prettige en goede werkwijze)
- Stemverhoudingen tussen AB en DB op orde gebracht
- Start gemaakt met het leggen van de focus op het belang van preventie en positieve gezondheid
- Beter zicht gekregen op ‘branchevreemde’ zaken zoals IJZ en de problematiek binnen Veilig Thuis
- Meer open en transparante wijze van communiceren naar raden (onder meer door digitale informatie avonden). Dit heeft onder meer een beter beeld gegeven van wat de GGD allemaal doet (wettelijke en niet-wettelijke taken)
- Betere samenwerking met RUD en VRZ (mede door COVID-19)
- Beter beeld van de interne organisatie doordat deze is ‘doorgelicht’ – keerzijde dat dit ook de interne ‘zwaktes’ naar voren heeft gebracht
- Organisatiekracht van de GGD in de COVID-19 crisis. Er was in korte tijd veel mogelijk (wel ondersteund door de financiële middelen die direct beschikbaar waren)
Risico’s
- Risico van een groot datalek
- Na-ijleffect zorgdeclaraties
- Verdeling kosten Jeugdzorg+
- Kostenoverschrijding uitvoeringskosten
- Kosten overname Intervence
- Nakomende posten eerdere jaren
Financieel resultaat 2021
Het resultaat over 2021 is € 406.000 positief
Financieel belang
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in:
• Wet publieke gezondheid, gemeentelijke projecten en verwijsindex: € 1.014.384 (2020 € 991.724)
• Jeugdgezondheidszorg Uniform en Rijksvaccinatieprogramma: € 979.216 (2020: € 960.985)
• Jeugdgezondheidszorg Maatwerk: € 60.752 (2020: € 59.395)
• Veilig Thuis: € 221.476 (2020: € 222.949)
• Wijkteams Jeugd € 100.000
Inkoopbureau jeugd Zeeland kosten 2021 voor maatwerkdienstverlening 18 + (zorg in natura) € 12.456.554; de kosten geëscaleerde zorg € 3.846.855 en de uitvoeringskosten voor de Inkooporganisatie zelf € 263.077. Totaal € 16.566.486Rapportages aan de Raad
EvaluatiesRapportages vinden plaats via de jaarstukken en de begroting.
Daarnaast is er een digitale informatiebrief. - Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 4.310.000 (concept cijfers)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 33.526.000 (concept cijfers)
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)Ontwikkelingen
In 2021 heeft VRZ een aantal belangrijke besluiten genomen. In juli heeft het algemeen bestuur besloten om de reanimatietaak toe te voegen aan de basistaak van de brandweer. De implementatie zal in 2022 plaatsvinden. Een andere mijlpaal is het vaststellen van het concept meerjarenbeleidsplan 2022-2025. Na de zienswijzeronde langs de gemeentenraden is dit beleidsplan begin 2022 vastgesteld. Daarmee heeft VRZ voor de komende vier jaar de koers vastgelegd met vier speerpunten om te zorgen voor een veilig Zeeland:
- Zorgen voor een voorbereide crisisorganisatie
- Toewerken naar een toekomstbestendige brandweerzorg
- Werken in netwerken
- Zorgen voor goede organisatie met aandacht voor de mens
Risico’s
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt inzage gegeven in de risico’s, kans van optreden en financiële impact.
De voornaamste risico’s zijn:
- Het later of niet realiseren van de restant taakstelling 2020 en 2021
- Uitval in die gevallen waarin slechts één persoon bepaalde werkzaamheden verricht (inhuur tbv vervanging van één persoon)
- Beschikbaarheid van vrijwilligers
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 (concept) is € 755.000
Financieel belang
De bijdrage voor 2021 is € 4.200.000
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2021 zijn de jaarrekening 2020, de begroting 2022 en begrotingswijziging(en) 2021 voor zienswijzen aan de gemeenteraad voorgelegd.
- Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 1.487.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 12.741.000
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad dhr. L. de Beleir en dhr. J. Ellen. Plaatsvervangend lid, Dhr. J.P. Casteleijn.Ontwikkelingen
Covid:
Ook in 2021 heeft het Covid-19 virus een grote invloed heeft op organisaties. De ontwikkelingen rondom Covid-19 en de verschillende lockdowns hadden in het forse invloed op de wereldeconomie
en dus ook op Dethon. Er is bij Dethon voor de bedrijfsvoering een Covid protocol opgesteld op basis van de RIVM richtlijnen.
Transformatie:
ln 2019 is door de stuurgroep samen met de kwartiermaker een transformatieplan gemaakt voor Dethon. Eind 2019 is het MT gereorganiseerd en vanaf 2021, is het transformatieplan uitgerold. Dethon verandert van een organisatie waar producten de output zijn, gemaakt door medewerkers met een arbeidshandicap in een organisatie
waar maximaal presterende medewerkers (met respect voor beperkingen maar met gebruik maken van de verborgen competenties) met behulp van productie de output worden.Risico’s
Momenteel woren nog meerjarige tekorten verwacht.
Financieel resultaat 2021
Het financieel resultaat over 2021 bedraagt € 0. Dit na gemeentelijke bijdragen van in totaal € 1.678.000. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 868.000.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarrekening, begroting en tussentijdse financiële rapportages leggen we aan de raad voor.
- Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 473.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 1.835.000
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente in het Algemeen Bestuur: Wethouder dhr. B. van Assche
Dagelijks bestuur: Wethouder dhr. B. van AsscheOntwikkelingen
In 2021 vonden er geen veranderingen plaats.
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Alle Zeeuwse gemeenten onderzoeken samen met de provincie of samenwerking mogelijk is op het gebied van vervoer.
Risico’s
Het leerlingenvervoer en het Jeugdzorgvervoer is moeilijk te voorspellen. Als er enkele leerlingen bijkomen die naar een school buiten Zeeuws-Vlaanderen gaan, laat dit direct een grote stijging van kosten zien.
Daarnaast maakt COVID-19 het onzeker. Compensatie van niet gerealiseerde omzet heeft geen negatieve consequenties voor de kosten.
Financieel resultaat 2021
Batig saldo in 2021 is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesElk jaar informeren wij de gemeenteraad over de jaarrekening. Over de nieuwe begroting kan de gemeenteraad wensen en bedenkingen uitspreken.
- Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 330.477
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 428.282
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: wethouder de heer drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder F. Deij.Ontwikkelingen
In 2021 waren er geen veranderingen.
Sabewa Zeeland maakte in 2021 veel ontwikkelingen door. Net zoals in 2020 had COVID-19 in 2021 impact op de bedrijfsvoering en primaire processen van Sabewa Zeeland. Als het nodig was, paste Sabewa Zeeland op verzoek van deelnemers de primaire processen aan. Om de bedrijfsvoering zo goed mogelijk te laten verlopen, introduceerde Sabewa Zeeland in 2021 het hybride werken. Door de mogelijkheid van plaats- en tijdonafhankelijk werken en de flexibiliteit van de alle medewerkers was de impact op de bedrijfsvoering gering.
In 2021 had Sabewa Zeeland veel aandacht voor de juiste mensen op de juiste plaats. Zij zijn er van overtuigd dat ze hierdoor de bedrijfsvoering nog verder kunnen optimaliseren. Door natuurlijk verloop van personeel is de ‘kweekvijver’ verder uitgebreid. Nieuwe medewerkers worden hier breed ingezet in de organisatie. Op deze manier kan de juiste persoon op de juiste plek komen. Daarnaast wordt er met een frisse blik naar bestaande processen gekeken. Sabewa Zeeland stimuleert de ontwikkeling van medewerkers. Dit komt terug in de organisatie brede ontwikkeltrajecten en individuele trainingen/coaching.
Ook stond 2021 in het teken van de het project ‘waarderen op gebruiksoppervlakte’. Met name dit project legde een enorme druk op de organisatie. Toch is het gelukt om het project af te ronden. Hierdoor kon Sabewa Zeeland de WOZ-beschikkingen voor 2022 opleggen. De afstemming en uitvoering met de deelnemende gemeenten is in het project van groot belang geweest. Sabewa Zeeland spreekt van een mooi partnerschap.
Partnerschap en samenwerking is de rode draad door het jaar 2021. Samen met alle deelnemers heeft Sabewa Zeeland gekeken hoe de samenwerking zo goed mogelijk gemaakt kan worden. Voor de aankomende jaren blijft dit een punt van aandacht.
Risico’s
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 236.827 voordelig.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesSabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening.
- Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 2.369.000 (concept)
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 2.598.000 (concept)
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche, plaatsvervangend lid Dhr. drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
In opdracht van de deelnemers is gestuurd op productiviteit. Die lag in 2021 gemiddeld hoger dan in de eerste en tweede bestuursrapportage werd verwacht. Het landelijke uitstel van de invoering van de Omgevingswet speelde hier een rol in. Het afgelopen jaar bereidde de RUD zich zo goed mogelijk voor op de komst ervan. In 2022 wordt hier verder aan gewerkt. Daarnaast is er een toenemende aandacht voor toezicht, veiligheid en milieu is zicht- en voelbaar.
De online dienstverlening en proactieve informatieverstrekking is verbeterd door de investering in een nieuwe website.
Het thuis afhandelen van vergunningaanvragen en meldingen is ook in 2021 een feit geweest.
Risico’s
Het risico is elk jaar dat de RUD niet alle opgedragen taken kan uitvoeren.
De voornaamste risico’s zijn:
- onevenwichting personeelsbestand en krapte op de arbeidsmarkt
- implementatie omgevingswet
Financieel resultaat 2021
Er is een positief resultaat van € 889.000. (op basis van de conceptcijfers). De eindafrekening van 2021 voor de gemeente Terneuzen bedraagt echter € 300.000. Deze eindafrekening is pas definitief na vaststellen van de jaarrekening 2021 door het Algemeen Bestuur in juli 2022. Deze eindafrekening is hoger dan begroot door het verschil in begrotingssystematiek (p*q) en de daadwerkelijke urenafrekening eind 2021. Hierover hebben wij bij de 3e begrotingswijziging een kanttekening geplaatst en daarmee een ‘winstwaarschuwing’ afgegeven.
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDoor middel van begroting en jaarrekening.
Overige verbonden partijen
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 30.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€ 1.324.000
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: dhr. B. van Assche
Algemeen bestuur: dhr. B. van Assche
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, dhr. J.P. Casteleijn en dhr. P. Balcaen.Ontwikkelingen
In februari kondigde de directeur aan te stoppen bij aan-z en zo-net. De managers Dienstverlening en Bedrijfsvoering werden door het AB benoemd als waarnemend directeur. Hiermee werd de continuit binnen aan-z geborgd. Prioriteit hierbij was voortzetting van) de dienstverlening aan onze inwoners en een goede samenwerking tussen gemeente en aan-z.
Per 1 oktober vond de overdracht plaats van de klanten en medewerkers van zo-net naar de overnemende partij, de Zorgbalie. Tot die tijd liep de dienstverlening via zo-net door.Op 31 maart 2021 presenteerde de onderzoekscommissie de uitkomsten van het onderzoek naar aan-z en de overige verbonden partijen. aan-z gaf mede met gemeente Terneuzen invulling aan het uitwerken van de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport. Onderdeel hiervan was het aanpassen van de bestuursstructuur en de statuten in overleg met de Vlaamse gemeenten. De Benelux Unie zorgde verder voor het actualiseren van de statuten naar aanleiding van de veranderingen in Europese wetgeving.
Aan-z sloot de jaarrekening af met een positief resultaat. Het project zo-net werd afgerond binnen het toegekende (project)budget. Na afloop van het project bleek uit onderzoek van aan-z dat oud-medewerkers van zo-net vanaf 1 april 2018 met terugwerkende kracht recht hadden op een jaarlijkse verhoging volgens de cao VVT.
De directie van aan-z besloot om de beloning alsnog volgens cao uit te voeren. Alle medewerkers ontvingen de periodieke verhoging waar zij recht op hadden.Risico’s
aan-z verleent de toegang tot de individuele voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Wij geven meer geld uit dan wij inkomsten krijgen van het rijk. Met name op het gebied van de Jeugdwet is er een fors tekort. De gemeente en aan-z werken samen aan het beter monitoren van de uitgaven en inzicht krijgen in aantallen klanten en soort hulpvragen.
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 0. Op de budgetsubsidie is € 287.000 overschot, welk bedrag als nog te betalen aan de gemeente Terneuzen op de balans van aan-z is opgenomen.
Financieel belang
Het financieel belang in 2021 bedroeg € 4.878.000. Daarnaast stelden we nog projectsubsidies beschikbaar. De bijdrage aan zo-net voor Hulp bij huishouden bedroeg € 1.649.000 (voor de periode tot 1-10-2021).
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesMaart 2021: raadsinformatiebrief Uitvoeringsplan 2021
oktober 2021: raadsinformatiebrief eindrapportage project zo-netoktober 2021: voorstel eerste begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 en jaarrekening 2020
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deelnemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2021
€ 4.200
Vreemd Vermogen
31-12-2021
€
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Raad van Bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder J. Begijn
Algemene Vergadering: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder Begijn, de heren G. Meij (VVD) en E. Jonker (Groen Links)Ontwikkelingen
Per 1 december 2021 is de bgts North Sea Port District opgericht. Daarmee vervalt de bgts Kanaalzone.
Het North Sea Port District bestaat uit de drie Zeeuwse gemeenten Terneuzen, Vlissingen en Borsele, de Oost-Vlaamse gemeenten Evergem, Zelzate en Gent en de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen. Met de oprichting van deze BGTS engageren de partners zich om nog intensiever samen problemen op te lossen en projecten op te zetten. De ambitie is om van de havenregio een aangename leef- en werkomgeving te maken met een positieve impact op het klimaat en hiervoor gaan de partners concreet aan de slag.
Voor de Algemene Vergadering zijn per 1 december 2021 benoemd: burgemeester van Merrienboer en de wethouders J. Begijn en B. van Assche. In de Raad van Bestuur burgemeester van Merrienboer en wethouder Van Assche.Risico’s
In 2021:
Financieel resultaat 2021
Het resultaat in 2021 is € 100.000 inleg door de 8 partners naar rato van het inwoneraantal per gemeente.
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesAls één van de acht partners dragen wij elk jaar gedurende vier jaren € 11.500 bij aan de nieuwe BGTS. Ieder jaar ontvangt de gemeenteraad een begroting en financiële verantwoording door de Raad van Bestuur van de BGTS.