Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
F. Verbonden partijen
Naam | Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V. | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Rotterdam | ||
Website | |||
Programma | Economie | ||
Doel en openbaar belang | |||
De vennootschap heeft ten doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop. Het waarborgen van het wettelijk gedefinieerde publiek belang volgens de drinkwaterwet. Voor Evides is dit het leveren van continu, betrouwbaar drinkwater. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | €1 mln | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 354,55 mln | |
Partners | |||
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn: | |||
Bestuurlijk belang | |||
Het bestuurlijk belang bestaat uit 7,357% stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021 is GBE Aqua BV opgericht en is de gemeente Terneuzen aandeelhouder geworden. GBE Aqua B.V. komt voort uit de verkoop van de aandelen Evides door PZEM aan haar aandeelhouders. Op 8 december 2021 heeft PZEM de aandelen Evides verkocht aan GBE Aqua BV. | |||
In het voorjaar van 2022 wordt door de aandeelhouders van Evides een besluit genomen over het slotdividend van het boekjaar 2021. Evides keert dit bedrag uit aan GBE Aqua. Na aftrek van kosten door GBE Aqua zal een deel hiervan worden uitgekeerd aan de gemeente Terneuzen. | |||
Risico’s | |||
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 7,357% in GBE Aqua. Indien GBE Aqua in een betreffend jaar niet aan haar verplichtingen kan voldoen (kosten en aflossing) staat de Provincie Zeeland hiervoor garant. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Omdat de aandelentransactie heeft plaatsgevonden op 8 december 2021 heeft GBE Aqua nog geen financieel resultaat over 2021. De eerste jaarrekening wordt opgesteld over 2022. | |||
Financieel belang | |||
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Het voorstel voor deelname in GBE Aqua hebben wij in 2021 aan de raad voorgelegd. Er zijn verder nog geen rapportages aan de raad geweest in 2021. Wij informeren de gemeenteraad over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. Wij leggen jaarlijks de jaarrekening ter informatie voor aan de gemeenteraad. | |||
Naam | North Sea Port SE | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Sas van Gent | ||
Website | |||
Programma | Economie | ||
Doel en openbaar belang | |||
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
| |||
Eigen Vermogen | 31-12-2020 | € 530.916.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2020 | € 435.602.000 | |
Partners | |||
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2020 is gestart met een traject om te komen tot een gezamenlijke aandeelhoudersstrategie. Begin 2021 is de aandeelhoudersstrategie vastgesteld. | |||
Na de vaststelling van de aandeelhoudersstrategie is de strategische bedrijfsstrategie voor de komende vier jaar vastgesteld. | |||
Risico’s | |||
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 8,33% in North Sea Port SE. Indien er in de toekomst verliezen worden geleden kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen ontoereikend wordt. In dat geval kunnen garanties ingeroepen worden. Het garantieplafond stond in 2021 op 465 miljoen. Voor de gemeente Terneuzen betekent dit dat er een bedrag van € 77,5 miljoen opgevraagd kan worden. Indien garanties worden ingeroepen heeft North Sea Port SE in het kader van de fusie een vrijwaring verleend aan de garanten voor de situatie dat de garanten door de geldgevers worden aangesproken onder de garanties. Op dit moment zijn deze risico's niet aan de orde en wordt niet verwacht dat deze risico's zich zullen voordoen. In de uitgevoerde marktconsultatie wordt bevestigd dat de risico's voor de garanten zeer beperkt zijn. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
De financiële resultaten van North Sea Port SE over 2021 zijn nog niet bekend. De inschatting is dat de accountantsverklaring in juni 2022 wordt afgegeven waarna de jaarstukken behandeld worden in de aandeelhoudersvergadering. Daarna zullen wij de jaarstukken toesturen aan de gemeenteraad. Het financiële resultaat van North Sea Port SE na belastingen over 2020 is €114.388.000. | |||
Financieel belang | |||
De gemeente is aandeelhouder van North Sea Port SE voor 8,33%. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
De gemeenteraad krijgt jaarlijks het jaarbericht van North Sea Port SE ter kennisname aangeboden. Tevens wordt jaarlijks een rapportage ter kennisname aangeboden over de verstrekte garanties. De gemeenteraad wordt periodiek over de ontwikkelingen in het havengebied geïnformeerd door North Sea Port in de aandeelhouderscommissie van North Sea Port. | |||
Naam | Aandelenbezit N.V. BNG Bank | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Website | |||
Programma | Algemene Dekkingsmiddelen | ||
Doel en openbaar belang | |||
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 5.062 miljoen | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 143.995 miljoen | |
Partners | |||
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021: Was er geen verandering in het aandelenbezit. | |||
In 2021: In 2021 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats. BNG Bank is onze huisbankier en er zijn geen ontwikkelingen te melden. | |||
Risico’s | |||
In 2021: BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2021 32% respectievelijk 38%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (EUR 221 miljoen). Belangrijke oorzaak hiervan is het positieve resultaat financiële transacties van EUR 100 miljoen als gevolg van marktwaardeveranderingen. In 2020 bedroeg dit EUR 17 miljoen negatief. BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2021 voor van EUR 127 miljoen (EUR 2,28 per aandeel). Dit is 60% van de nettowinst die overblijft na aftrek van de uitkering aan houders van hybride kapitaal. Het reguliere uitkeringspercentage van 50% is aangepast om te compenseren voor de niet-verkregen TLTRO-korting. Over het jaar 2021 ontvangen we een bedrag van € 103.680 aan dividend. | |||
Financieel belang | |||
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
In 2021: Hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden. | |||
Naam | Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Middelburg | ||
Website | |||
Programma | Economie | ||
Doel en openbaar belang | |||
Delta N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Maatschappij (PZEM). Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen (Evides, EPZ) en duurzame werkgelegenheid (in Zeeland). Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder. Missie en Visie | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2020 | € 1.376.990.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2020 | € 850.880.000 | |
Partners | |||
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
| |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
De aandelen Evides zijn door GBE Aqua BV gekocht van PZEM. In december 2021 heeft de aandelentransactie plaatsgevonden. Eind 2021 is een nieuw dividendbeleid voor PZEM vastgesteld. | |||
In 2021 is PZEM gestart met het in de markt zetten van Wholesale. Het verkooptraject loopt door in 2022. | |||
Risico’s | |||
PZEM N.V. is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico's. Het gaat daarbij om risico's die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico's die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico's zijn inherent aan de strategische keuze en de activiteiten van PZEM NV en behoren tot het risicoprofiel van de onderneming. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 is nog niet bekend. PZEM heeft een netto resultaat over 2020 van - € 21.841.000. | |||
Financieel belang | |||
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Wij informeren de gemeenteraad over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. In 2021 betrof dit de ontvlechting van Evides uit PZEM en het nieuwe dividendbeleid. Wij leggen jaarlijks de jaarrekening ter informatie voor aan de gemeenteraad. | |||
Naam | Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kapelle | ||
Website | |||
Programma | Volksgezondheid en Milieu | ||
Doel en openbaar belang | |||
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 482.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 9.341.000 | |
Partners | |||
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021 nam de drukte op de milieustraten af vanwege de COVID-19 crisis. Maatregelen om veilig te werken bleven van toepassing. | |||
Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met een vijftal partijen in Nederland. De looptijd van die overeenkomsten is verschillend. De verwerking van gft is in 2021 aanbesteed. Er is een nieuw contract afgesloten dat ingaat op 1 januari 2023 en loopt 10 jaar. Het gft wordt in Zeeland verwerkt tot duurzame compost. | |||
Risico’s | |||
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. In 2021 waren er net als in 2020 extra kosten op de milieustraten in verband met veiligheidsmaatregelen vanwege de COVID-19. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 is € 53.000 | |||
Financieel belang | |||
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover. | |||
Naam | Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Goes | ||
Website | |||
Programma | Volksgezondheid en milieu | ||
Doel en openbaar belang | |||
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging. Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit: Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR. Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 2.534.000 (geprognosticeerde balans) | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 20.713.000 (geprognosticeerde balans) | |
Partners | |||
Alle Zeeuwse gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
| |||
Risico’s | |||
| |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat over 2021 is € 406.000 positief | |||
Financieel belang | |||
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in: | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Rapportages vinden plaats via de jaarstukken en de begroting. | |||
Naam | Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Middelburg | ||
Website | |||
Programma | Veiligheid | ||
Doel en openbaar belang | |||
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 4.310.000 (concept cijfers) | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 33.526.000 (concept cijfers) | |
Partners | |||
Alle Zeeuwse gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021 heeft VRZ een aantal belangrijke besluiten genomen. In juli heeft het algemeen bestuur besloten om de reanimatietaak toe te voegen aan de basistaak van de brandweer. De implementatie zal in 2022 plaatsvinden. Een andere mijlpaal is het vaststellen van het concept meerjarenbeleidsplan 2022-2025. Na de zienswijzeronde langs de gemeentenraden is dit beleidsplan begin 2022 vastgesteld. Daarmee heeft VRZ voor de komende vier jaar de koers vastgelegd met vier speerpunten om te zorgen voor een veilig Zeeland:
| |||
Risico’s | |||
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt inzage gegeven in de risico’s, kans van optreden en financiële impact. De voornaamste risico’s zijn:
| |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 (concept) is € 755.000 | |||
Financieel belang | |||
De bijdrage voor 2021 is € 4.200.000 | |||
Rapportages aan de Raad | |||
In 2021 zijn de jaarrekening 2020, de begroting 2022 en begrotingswijziging(en) 2021 voor zienswijzen aan de gemeenteraad voorgelegd. | |||
Naam | Arbeidsintegratiebedrijf Dethon | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Terneuzen | ||
Website | |||
Programma | Sociaal Domein | ||
Doel en openbaar belang | |||
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen). Visie (van Dethon) Missie (van Dethon) | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 1.487.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 12.741.000 | |
Partners | |||
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
Covid: | |||
Risico’s | |||
Momenteel woren nog meerjarige tekorten verwacht. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het financieel resultaat over 2021 bedraagt € 0. Dit na gemeentelijke bijdragen van in totaal € 1.678.000. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 868.000. | |||
Financieel belang | |||
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Jaarrekening, begroting en tussentijdse financiële rapportages leggen we aan de raad voor. | |||
Naam | Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Terneuzen | ||
Website | |||
Programma | Sociaal Domein | ||
Doel en openbaar belang | |||
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2020 | € 473.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2020 | € 1.835.000 | |
Partners | |||
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente in het Algemeen Bestuur: Wethouder dhr. B. van Assche | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021 vonden er geen veranderingen plaats. | |||
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Alle Zeeuwse gemeenten onderzoeken samen met de provincie of samenwerking mogelijk is op het gebied van vervoer. | |||
Risico’s | |||
Het leerlingenvervoer en het Jeugdzorgvervoer is moeilijk te voorspellen. Als er enkele leerlingen bijkomen die naar een school buiten Zeeuws-Vlaanderen gaan, laat dit direct een grote stijging van kosten zien. Daarnaast maakt COVID-19 het onzeker. Compensatie van niet gerealiseerde omzet heeft geen negatieve consequenties voor de kosten. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Batig saldo in 2021 is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten. | |||
Financieel belang | |||
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Elk jaar informeren wij de gemeenteraad over de jaarrekening. Over de nieuwe begroting kan de gemeenteraad wensen en bedenkingen uitspreken. | |||
Naam | Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Terneuzen | ||
Website | |||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Doel en openbaar belang | |||
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 330.477 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 428.282 | |
Partners | |||
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In 2021 waren er geen veranderingen. | |||
Sabewa Zeeland maakte in 2021 veel ontwikkelingen door. Net zoals in 2020 had COVID-19 in 2021 impact op de bedrijfsvoering en primaire processen van Sabewa Zeeland. Als het nodig was, paste Sabewa Zeeland op verzoek van deelnemers de primaire processen aan. Om de bedrijfsvoering zo goed mogelijk te laten verlopen, introduceerde Sabewa Zeeland in 2021 het hybride werken. Door de mogelijkheid van plaats- en tijdonafhankelijk werken en de flexibiliteit van de alle medewerkers was de impact op de bedrijfsvoering gering. In 2021 had Sabewa Zeeland veel aandacht voor de juiste mensen op de juiste plaats. Zij zijn er van overtuigd dat ze hierdoor de bedrijfsvoering nog verder kunnen optimaliseren. Door natuurlijk verloop van personeel is de ‘kweekvijver’ verder uitgebreid. Nieuwe medewerkers worden hier breed ingezet in de organisatie. Op deze manier kan de juiste persoon op de juiste plek komen. Daarnaast wordt er met een frisse blik naar bestaande processen gekeken. Sabewa Zeeland stimuleert de ontwikkeling van medewerkers. Dit komt terug in de organisatie brede ontwikkeltrajecten en individuele trainingen/coaching. Ook stond 2021 in het teken van de het project ‘waarderen op gebruiksoppervlakte’. Met name dit project legde een enorme druk op de organisatie. Toch is het gelukt om het project af te ronden. Hierdoor kon Sabewa Zeeland de WOZ-beschikkingen voor 2022 opleggen. De afstemming en uitvoering met de deelnemende gemeenten is in het project van groot belang geweest. Sabewa Zeeland spreekt van een mooi partnerschap. Partnerschap en samenwerking is de rode draad door het jaar 2021. Samen met alle deelnemers heeft Sabewa Zeeland gekeken hoe de samenwerking zo goed mogelijk gemaakt kan worden. Voor de aankomende jaren blijft dit een punt van aandacht. | |||
Risico’s | |||
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 is € 236.827 voordelig. | |||
Financieel belang | |||
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Sabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. | |||
Naam | Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD) | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Terneuzen | ||
Website | |||
Programma | Volksgezondheid en Milieu | ||
Doel en openbaar belang | |||
Doel Uitvoering | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 2.369.000 (concept) | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 2.598.000 (concept) | |
Partners | |||
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland | |||
Bestuurlijk belang | |||
Vertegenwoordiging gemeente: | |||
Ontwikkelingen | |||
In opdracht van de deelnemers is gestuurd op productiviteit. Die lag in 2021 gemiddeld hoger dan in de eerste en tweede bestuursrapportage werd verwacht. Het landelijke uitstel van de invoering van de Omgevingswet speelde hier een rol in. Het afgelopen jaar bereidde de RUD zich zo goed mogelijk voor op de komst ervan. In 2022 wordt hier verder aan gewerkt. Daarnaast is er een toenemende aandacht voor toezicht, veiligheid en milieu is zicht- en voelbaar. De online dienstverlening en proactieve informatieverstrekking is verbeterd door de investering in een nieuwe website. Het thuis afhandelen van vergunningaanvragen en meldingen is ook in 2021 een feit geweest. | |||
Risico’s | |||
Het risico is elk jaar dat de RUD niet alle opgedragen taken kan uitvoeren. De voornaamste risico’s zijn:
| |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Er is een positief resultaat van € 889.000. (op basis van de conceptcijfers). De eindafrekening van 2021 voor de gemeente Terneuzen bedraagt echter € 300.000. Deze eindafrekening is pas definitief na vaststellen van de jaarrekening 2021 door het Algemeen Bestuur in juli 2022. Deze eindafrekening is hoger dan begroot door het verschil in begrotingssystematiek (p*q) en de daadwerkelijke urenafrekening eind 2021. Hierover hebben wij bij de 3e begrotingswijziging een kanttekening geplaatst en daarmee een ‘winstwaarschuwing’ afgegeven. | |||
Financieel belang | |||
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Door middel van begroting en jaarrekening. | |||
Naam | Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Axel | ||
Website | |||
Programma | Sociaal domein | ||
Doel en openbaar belang | |||
Aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 30.000 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € 1.324.000 | |
Partners | |||
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke. | |||
Bestuurlijk belang | |||
Dagelijks bestuur: dhr. B. van Assche | |||
Ontwikkelingen | |||
In februari kondigde de directeur aan te stoppen bij aan-z en zo-net. De managers Dienstverlening en Bedrijfsvoering werden door het AB benoemd als waarnemend directeur. Hiermee werd de continuit binnen aan-z geborgd. Prioriteit hierbij was voortzetting van) de dienstverlening aan onze inwoners en een goede samenwerking tussen gemeente en aan-z. | |||
Op 31 maart 2021 presenteerde de onderzoekscommissie de uitkomsten van het onderzoek naar aan-z en de overige verbonden partijen. aan-z gaf mede met gemeente Terneuzen invulling aan het uitwerken van de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport. Onderdeel hiervan was het aanpassen van de bestuursstructuur en de statuten in overleg met de Vlaamse gemeenten. De Benelux Unie zorgde verder voor het actualiseren van de statuten naar aanleiding van de veranderingen in Europese wetgeving. Aan-z sloot de jaarrekening af met een positief resultaat. Het project zo-net werd afgerond binnen het toegekende (project)budget. Na afloop van het project bleek uit onderzoek van aan-z dat oud-medewerkers van zo-net vanaf 1 april 2018 met terugwerkende kracht recht hadden op een jaarlijkse verhoging volgens de cao VVT. | |||
Risico’s | |||
aan-z verleent de toegang tot de individuele voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Wij geven meer geld uit dan wij inkomsten krijgen van het rijk. Met name op het gebied van de Jeugdwet is er een fors tekort. De gemeente en aan-z werken samen aan het beter monitoren van de uitgaven en inzicht krijgen in aantallen klanten en soort hulpvragen. | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 is € 0. Op de budgetsubsidie is € 287.000 overschot, welk bedrag als nog te betalen aan de gemeente Terneuzen op de balans van aan-z is opgenomen. | |||
Financieel belang | |||
Het financieel belang in 2021 bedroeg € 4.878.000. Daarnaast stelden we nog projectsubsidies beschikbaar. De bijdrage aan zo-net voor Hulp bij huishouden bedroeg € 1.649.000 (voor de periode tot 1-10-2021). | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Maart 2021: raadsinformatiebrief Uitvoeringsplan 2021 oktober 2021: voorstel eerste begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 en jaarrekening 2020 | |||
Naam | Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone | ||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Gent | ||
Website | |||
Programma | Economie | ||
Doel en openbaar belang | |||
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen. Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deelnemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam. | |||
Eigen Vermogen | 31-12-2021 | € 4.200 | |
Vreemd Vermogen | 31-12-2021 | € | |
Partners | |||
| |||
Bestuurlijk belang | |||
Raad van Bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder J. Begijn | |||
Ontwikkelingen | |||
Per 1 december 2021 is de bgts North Sea Port District opgericht. Daarmee vervalt de bgts Kanaalzone. | |||
Het North Sea Port District bestaat uit de drie Zeeuwse gemeenten Terneuzen, Vlissingen en Borsele, de Oost-Vlaamse gemeenten Evergem, Zelzate en Gent en de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen. Met de oprichting van deze BGTS engageren de partners zich om nog intensiever samen problemen op te lossen en projecten op te zetten. De ambitie is om van de havenregio een aangename leef- en werkomgeving te maken met een positieve impact op het klimaat en hiervoor gaan de partners concreet aan de slag. | |||
Risico’s | |||
In 2021: | |||
Financieel resultaat 2021 | |||
Het resultaat in 2021 is € 100.000 inleg door de 8 partners naar rato van het inwoneraantal per gemeente. | |||
Financieel belang | |||
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij. | |||
Rapportages aan de Raad | |||
Als één van de acht partners dragen wij elk jaar gedurende vier jaren € 11.500 bij aan de nieuwe BGTS. Ieder jaar ontvangt de gemeenteraad een begroting en financiële verantwoording door de Raad van Bestuur van de BGTS. | |||