Overhead

Wat hebben we bereikt?

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Werkelijk 2021

Verschil

Lasten

Afschrijvingen

1.013

1.013

895

118

Belastingen

98

98

101

-3

Duurzame goederen

11

10

1

Ingeleend personeel

738

2.753

2.644

109

Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen

2

18

16

1

Inkomensoverdrachten - overige overheden

12

12

9

3

Overige goederen en diensten

5.962

5.569

5.091

478

Overige verrekeningen

-553

-553

-207

-346

Salarissen en sociale lasten

9.754

8.262

8.346

-84

Toegerekende reële en bespaarde rente

609

609

499

110

Totaal Lasten

17.634

17.793

17.406

387

Baten

Duurzame goederen

22

-22

Inkomensoverdrachten - gemeenschappelijke regelingen

1.593

1.804

1.735

-69

Inkomensoverdrachten - gemeenten

50

60

10

Inkomensoverdrachten - overige overheden

15

62

36

-27

Inkomensoverdrachten - Rijk

95

67

-28

Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen

14

23

9

Leges en andere rechten

1

1

1

Overige goederen en diensten

171

160

252

92

Uitgeleend personeel

-5

-5

Totaal Baten

1.780

2.203

2.168

-35

Totaal

15.854

15.589

15.238

Totaal overhead (A)

15.445

Salariskosten excl.0.4 overhead (B)

22.340

Overheadpercentage alle overhead (A/B)

69%

Totaal overhead

15.445

Doorberekeningen aan investeringen en bouwgrond

-207

Totaal overhead na toerekening investeringen en bouwgrond

15.238

Overhead salarissen over de totale salariskosten (x € 1.000)

2021

Salariskosten op taakveld overhead (A)

8.346

Totale salarissen

22.340

Percentage overhead salarissen (A/B)

37%

Overhead over het begrotingstotaal (x € 1.000)

2021

Totale overhead (A)

15.445

Afgerond begrotingstotaal

187.675

Percentage overhead begrotingstotaal (A/B)

8%

Toelichting
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead. Dit zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, personeel en organisatie, de gemeentesecretaris, inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement), juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging), documentaire informatievoorziening (DIV) en managementondersteuning primair proces.

Lasten:

  • Salarissen en sociale lasten: Hieronder vallen de salariskosten die samenhangen met de hierboven genoemde onderdelen;
  • Belastingen: Te betalen belasting o.a. waterschap voor gemeentelijke huisvesting;
  • Ingeleend personeel: Kosten voor inhuur personeel op verschillende afdelingen;
  • Overige goederen en diensten: Hieronder vallen de personele kosten zoals scholing, reis -en verblijfkosten, huisvestingslasten zoals onderhoudskosten, gas en elektra, lidmaatschappen verzekeringen, archief, kopieer, schoonmaak, telefoon en porti kosten, ICT kosten zoals licenties en diverse andere overhead kosten;
  • Inkomensoverdrachten: Hieronder valt onder andere de bijdrage aan de personeelsvereniging;
  • Lease termijnen: De computers en mobiele telefoons zijn ondergebracht in een lease contract;
  • Afschrijvingen: De afschrijvingslasten voor de geactiveerde kosten van onder andere de huisvesting van de gemeentelijke gebouwen en ICT apparatuur;
  • Toegerekende reële rente: De rente die toegerekend wordt aan de geactiveerd kosten.

Baten:

  • Leges en andere rechten: betreft o.a. de leges die we ontvangen voor vergunningen;
  • Overige goederen en diensten: betreft voornamelijk terug ontvangst van kosten via het UWV ter compensatie van medewerkers die tijdelijk niet kunnen werken (WAZO/ZW/WGA uitkeringen) en de terug ontvangsten van derden waarbij kosten doorgerekend zijn naar de deelnemers;
  • Inkomensoverdrachten: dit betreffen inkomsten van gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en overige overheden. Dit zijn o.a. inkomsten voor dienstverleningsovereenkomsten en andere gezamenlijke projecten;
  • Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen: hieronder vallen onder andere een onderdeel van de bedrijfs -en inkomensschade.

Berekening overheadpercentage
Bij de berekening van het percentage overhead zijn wij uitgegaan van hetgeen hierover in de notitie Overhead (juli 2016) van de commissie BBV vermeld staat. Dit betreft een percentage wat tot stand komt door het totaal van de overhead te delen door de salarissen welke verantwoord zijn op de taakvelden van de begroting, exclusief het taakveld overhead zelf.

Naast de berekening van het overheadpercentage op basis van de regelgeving vanuit de commissie BBV, doet de gemeente mee aan vensters voor bedrijfsvoering. Hierbij worden de deelnemende organisaties onderling vergeleken. Uit de benchmark voor 2016 blijkt dat de gemeente Terneuzen een overheadpercentage heeft van 27,9% ten opzichte van het gemiddelde van 31,2% van alle deelnemende organisaties. Voor 2017 en 2018 was het overheadpercentage gedaald naar 25,5% ten opzichte van het gemiddelde van 28,5% van de deelnemende organisaties.

Gebruik overheadpercentage
Wij hebben het overheadpercentage van 76% toegepast bij het toerekenen van overhead aan de investeringen, grondexploitatie en bij de extracomptabele berekeningen van de tarieven in de paragraaf lokale heffingen. Dit laatste betreft de afvalstoffenheffing, de rioolrechten, de begraafrechten, de parkeergelden de marktgelden en de leges.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2022 12:19:43 met de export van 05/30/2022 11:57:36