Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen.

Wanneer gereed?

doorlopend

Status

Wat hebben we gedaan?

We zetten ons verder in op de lobby voor een tolvrije Westerscheldetunnel. We werkten mee aan onderzoeken in opdracht van het Rijk. Verder pleitten wij voor een tolvrije tunnel in de speciale rondetafelgesprekken die de Tweede Kamer organiseerde. Na de gesprekken volgden moties in de Tweede Kamer en naar aanleiding daarvan stelde het Rijk met de Provincie Zeeland een draaiboek op met de stappen om de tunnel tolvrij te maken. Hieruit bleek dat - indien het kabinet hiervoor geld beschikbaar stelt - de tunnel binnen één of uiterlijk drie jaar tolvrij kan zijn.
In het coalitieakkoord van het nieuwe kabinet dat in december verscheen, staat alleen 2030 als einddatum van toltrajecten zoals de Westerscheldetunnel. Dit is eerder dan 2033, maar niet zo snel als mogelijk. Dat betekent dat we de lobby hiervoor voortzetten samen met de provincie, OZO en andere Zeeuwse partners. Het rapport ‘Onderzoek sociale en economische
effecten tolvrije Westerscheldetunnel’ van begin april liet duidelijk zien hoe positief de effecten zijn na het opheffen van de tol. Het is daarom zowel economisch als maatschappelijk van groot belang dat de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk tolvrij is.

Wat willen we bereiken?

Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer en het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon- en werkverkeer.

Wanneer gereed?

doorlopend

Status

Wat hebben we gedaan?

We stelden met een intensief participatietraject het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) op. Het GVVP is een overkoepelend plan waarin de fiets op één! staat. Ook is het de basis voor het uitwerken van de fietsnetwerkkaart tot op straatniveau. De gemeenteraad krijgt het GVVP nog ter vaststelling aangeboden.

Wat willen we bereiken?

Verbetering wegenstructuur

Wat gaan we daarvoor doen?

Aansluiting Laan van Othene op N290

Wanneer gereed?

december 2021

Status

Wat hebben we gedaan?

Voor de aansluiting van de Laan van Othene op de N290 is de aanleg van een rotonde noodzakelijk. Dit is een provinciaal project. We legden de concrete afspraken hierover vast in de benodigde bestuursovereenkomst met de Provincie Zeeland. Dit blijkt nog steeds een moeizaam proces. De provincie deed opnieuw een aanbieding aan de grondeigenaren. Helaas accepteerden de eigenaren die nog niet.

Wat willen we bereiken?

We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.

Wat gaan we daarvoor doen?

In Z4-verband gaan we een lobby opstarten, waarbij gepleit wordt voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad.

Wanneer gereed?

doorlopend

Status

Wat hebben we gedaan?

We werkten hierin samen met de Provincie Zeeland die als eerste verantwoordelijk is. Het lukte de noodzaak voor een betere openbaar vervoerverbinding tussen Rotterdam en Gent op te laten nemen in de nieuwe concessie en in de regionale mobiliteitsstrategie.

Wat willen we bereiken?

Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties

Wat gaan we daarvoor doen?

Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park (MVP).

Wanneer gereed?

december 2022

Status

Wat hebben we gedaan?

We bereikten overeenstemming met de Provincie Zeeland over de aanpak van de oostelijke rotonde, de toegang naar het Maintenance Valuepark Terneuzen. Naar verwachting rondt de provincie de nieuwe rotonde in het voorjaar van 2023 af. Onderdeel van de afspraak is dat wij een visie opstellen voor de benodigde infrastructuur. Dit zodra er meer bekend is over de volgende fasen van het MVP en de visie van North Seaport (NSP) voor de westelijke kanaaloever.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het zorgen voor goede achterlandverbindingen en het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever.

Wanneer gereed?

september 2021

Status

Wat hebben we gedaan?

Alle partijen zien het belang van een goede verbinding tussen Gent en Terneuzen. Op 24 februari ondertekenden alle betrokken partijen een intentieverklaring. De verklaring houdt verdere uitwerking in van de ontsluiting per spoor in het havengebied. Nederland en België/Vlaanderen dragen samen € 4 miljoen (50/50%) bij voor de verdere planuitwerking van Rail Ghent-Terneuzen. Voor de uitvoering van het project deden we een beroep op het Groeifonds.
Onze inzet gaat niet alleen om goederenvervoer, maar geldt ook voor personen vervoer. Door de groeiende economie en de krappe arbeidsmarkt zetten we in om op het goederenspoor tevens een reizigerstrein te laten rijden.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2022 12:19:43 met de export van 05/30/2022 11:57:36