Wat willen we bereiken? |
---|
De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen.
Wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
We zetten ons verder in op de lobby voor een tolvrije Westerscheldetunnel. We werkten mee aan onderzoeken in opdracht van het Rijk. Verder pleitten wij voor een tolvrije tunnel in de speciale rondetafelgesprekken die de Tweede Kamer organiseerde. Na de gesprekken volgden moties in de Tweede Kamer en naar aanleiding daarvan stelde het Rijk met de Provincie Zeeland een draaiboek op met de stappen om de tunnel tolvrij te maken. Hieruit bleek dat - indien het kabinet hiervoor geld beschikbaar stelt - de tunnel binnen één of uiterlijk drie jaar tolvrij kan zijn. | ||||
Wat willen we bereiken? |
Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.
Wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer en het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon- en werkverkeer.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
We stelden met een intensief participatietraject het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) op. Het GVVP is een overkoepelend plan waarin de fiets op één! staat. Ook is het de basis voor het uitwerken van de fietsnetwerkkaart tot op straatniveau. De gemeenteraad krijgt het GVVP nog ter vaststelling aangeboden. | ||||
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur
Wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Aansluiting Laan van Othene op N290
Wanneer gereed? | december 2021 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Voor de aansluiting van de Laan van Othene op de N290 is de aanleg van een rotonde noodzakelijk. Dit is een provinciaal project. We legden de concrete afspraken hierover vast in de benodigde bestuursovereenkomst met de Provincie Zeeland. Dit blijkt nog steeds een moeizaam proces. De provincie deed opnieuw een aanbieding aan de grondeigenaren. Helaas accepteerden de eigenaren die nog niet. | ||||
Wat willen we bereiken? |
We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.
Wat gaan we daarvoor doen? |
---|
In Z4-verband gaan we een lobby opstarten, waarbij gepleit wordt voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
We werkten hierin samen met de Provincie Zeeland die als eerste verantwoordelijk is. Het lukte de noodzaak voor een betere openbaar vervoerverbinding tussen Rotterdam en Gent op te laten nemen in de nieuwe concessie en in de regionale mobiliteitsstrategie. | ||||
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties
Wat gaan we daarvoor doen? |
---|
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park (MVP).
Wanneer gereed? | december 2022 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
We bereikten overeenstemming met de Provincie Zeeland over de aanpak van de oostelijke rotonde, de toegang naar het Maintenance Valuepark Terneuzen. Naar verwachting rondt de provincie de nieuwe rotonde in het voorjaar van 2023 af. Onderdeel van de afspraak is dat wij een visie opstellen voor de benodigde infrastructuur. Dit zodra er meer bekend is over de volgende fasen van het MVP en de visie van North Seaport (NSP) voor de westelijke kanaaloever. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het zorgen voor goede achterlandverbindingen en het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever.
Wanneer gereed? | september 2021 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Alle partijen zien het belang van een goede verbinding tussen Gent en Terneuzen. Op 24 februari ondertekenden alle betrokken partijen een intentieverklaring. De verklaring houdt verdere uitwerking in van de ontsluiting per spoor in het havengebied. Nederland en België/Vlaanderen dragen samen € 4 miljoen (50/50%) bij voor de verdere planuitwerking van Rail Ghent-Terneuzen. Voor de uitvoering van het project deden we een beroep op het Groeifonds. |