III Toelichting op baten en lasten

b. Toelichting baten en lasten per programma

2021

2021

2021

2021

bedrag x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

11.698

13.438

12.642

796

V

Baten

444

1.023

1.468

445

V

Saldo

11.255

12.414

11.174

1.241

V

Mutaties reserves

-44

-434

-300

-134

N

Resultaat

11.211

11.981

10.874

1.107

V

Nadelig saldo van baten en lasten van het programma Verkeer, vervoer en waterstaat

11.174.000

Ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel van

1.241.000

Procentueel is dit:

10,00%

Wij verklaren dit verschil als volgt:

Totale afwijking baten en lasten

 € 1.241.000

V

Loonkosten eigen personeel

 €            0

Kapitaallasten

 € 346.000

V

Onderhoudskosten gebouwen (dekking res onderhoud) 

 € 412.000

V

 €   758.000

V

Totaal te verklaren afwijking

 €   483.000

V

Toelichting:

Het per saldo voordeel betreft voornamelijk de volgende posten:

Opbrengst van derden wegen  (€ 51.000 V)
Het per saldo voordeel betreft vergoeding van DNWG-Infra BV en het Waterschap voor gemaakte kosten werkzaamheden leidingen Westkade Sas van Gent en Hoofdplaatseweg Driewegen. Deze laatste is nog eigendom van het Waterschap. Afgesproken is dat deze weg op termijn met gesloten beurzen overgaat naar de Gemeente Terneuzen.

Aanleg glasvezelnetwerk (€ 227.000 V)
De aanleg van glasvezelnetwerk (door Delta Fiber en KPN) is veel omvangrijker dan vooraf was ingeschat. Naast de kern Terneuzen, is gedurende 2021 ook gestart in Sas van Gent, Westdorpe en Axel. De bedrijven betalen hiervoor leges en degeneratievergoedingen. Deze lopen vooruit op de kosten voor herstelschade door de uitgevoerde werkzaamheden.
De reden voor het positieve verschil is het saldo van de ontvangen leges, degeneratievergoedingen en de kosten die gemaakt zijn door derden voor het glasvezelnetwerk.

Een deel van dit voordeel (€ 175.000) valt weg tegen de hogere toevoeging aan de reserve Glasvezelnetwerk (zie mutatie reserves).

Energie (€ 48.000 V)
Ongeveer de helft van dit voordeel betreft de leveringsdiensten openbare verlichting. Door het vervangen van de armaturen met ledverlichting daalde het verbruik. Het resterende deel betreft energie voor de onderdelen onderhoud wegen en verkeersmaatregelen.

Opstellen Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) (€ 38.000 V)
Het opstellen van het Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan heeft minder (€ 38.000) gekost dan geraamd. Hierdoor ontstaat er voordeel. Dit voordeel valt weg tegen de lagere onttrekking aan de reserve budgetoverhevelingen (zie mutaties reserves).

Camperplaats Sas van Gent (€ - 100.000 N)
Ondanks de verwachting bij de 8e perioderapportage de bijdrage voor de Camperplaats in 2022 te betalen konden wij dit nog in 2021 doen. Dit betekent hier een nadeel. De onttrekking aan de algemene reserve (€ 100.000) compenseert dit nadeel (zie mutatie reserves).

De overige per saldo voordelige verschillen zijn verspreid over het programma.

Mutaties reserves
Het voordeel op de reserves betreft het alsnog in dit jaar onttrekken van de Algemene reserve voor de Camperplaats (€ 100.000).
Er is nadeel door een grotere toevoeging (€ 175.000) aan de reserve Glasvezelnetwerk.
Daarnaast betreft het een nadeel door een lagere onttrekking (€ 38.000) aan de reserve Budgetoverheveling voor het Gemeentelijk verkeer- en  vervoerplan (GVVP). Omdat er nog voor een aantal essentiële onderdelen nadere uitwerking plaats moet vinden hevelen we het restant van de reserve budgetoverheveling nogmaals over naar het volgende jaar. Deze essentiële onderdelen betreffen de uitvoering van de verdere detaillering van het fietsnetwerk, vormtoets fietsnetwerk en het fietsparkeerplan.
Het overig nadeel op de reserves betreft een lagere onttrekking (€ 21.000) aan de reserve Kapitaallasten maatschappelijk nut, door lagere kapitaallasten in dit programma voor dat onderdeel.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2022 12:19:43 met de export van 05/30/2022 11:57:36