2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|
bedrag x € 1.000 | geraamd primitief | laatste wijziging | werkelijk | verschil | |
Lasten | 71.854 | 81.673 | 77.559 | 4.115 | V |
Baten | 16.869 | 19.729 | 19.179 | -550 | N |
Saldo | 54.984 | 61.945 | 58.380 | 3.565 | V |
Mutaties reserves | -32 | -987 | -2.018 | 1.031 | V |
Resultaat | 54.952 | 60.958 | 56.362 | 4.596 | V |
Nadelig saldo van baten en lasten van het programma Sociaal domein | € | 58.380.000 |
---|---|---|
Ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel van | € | 3.565.000 |
Procentueel is dit: | 5,80% | |
Wij verklaren dit verschil als volgt: |
Totale afwijking baten en lasten | € 3.565.000 | V | ||
---|---|---|---|---|
Loonkosten eigen personeel | € 14.000 | V | ||
Kapitaallasten | € 20.000 | V | ||
Onderhoudskosten gebouwen (dekking res onderhoud) | € 33.000 | V | € 67.000 | V |
Totaal te verklaren afwijking | € 3.498.000 | V |
Toelichting
Hekwerk Sociaal domein
Het hekwerk sociaal domein betreft de volgende drie wetten:
- Participatiewet
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Jeugdwet
Over de stand van zaken binnen het hekwerk informeerden wij de gemeenteraad twee maal het afgelopen jaar, in juni en december.
Participatie
Het saldo van de Participatiewet in dit programma is € 1.575.000 voordelig.
De belangrijkste posten die dit veroorzaken zijn:
- Bijstandsuitkeringen en Loonkostensubsidies Participatiewet € 978.000 (V)
- Re-integratiemiddelen - 1.201.000 (V)
- Verhoging voorziening dubieuze debiteuren* - 802.000 (N)
* De accountant maakte in het accountantsverslag bij de Jaarstukken 2020 een opmerking over de systematiek voor het bepalen van de voorziening dubieuze debiteuren. Het kwam erop neer dat voor een te laag percentage van de vorderingen een voorziening werd getroffen op de balans.
In deze jaarrekening is een nieuwe systematiek met hogere percentages doorgevoerd die de toetst van de accountant doorstaat. Het gevolg hiervan is dat er een grotere voorziening dubieuze debiteuren op de balans staat en dat er voor eenzelfde bedrag nadeel is binnen dit programma.
Het overschot op dit onderdeel brengen wij inclusief het positieve saldo stelpost Participatiewet bij de taakstelling (€ 102.000) ten gunste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Wmo
Het saldo van de Wmo in dit programma is € 134.000 voordelig.
De belangrijkste posten die dit veroorzaken zijn:
- Bijdrage Wmo vervoer CVV € 206.000 (V)
- Overschot budgetsubsidie aan-z € 287.000 (V)
- COVID-19 bijdrage Rijk eenzaamheid (overheveling naar 2022) € 145.000 (V)
- Eigen bijdragen Wmo € 250.000 (V)
- Hogere lasten Hulp bij huishouden (vooral stijgende aantallen) ** € 818.000 (N)
** Een deel hiervan (ongeveer € 275.000) betreft omzetgarantie COVID-19 over 2020 en nabetaling salarissen zo-net.
Daarnaast staat er op stelposten nog een niet ingevulde taakstelling voor de Wmo van € 1.056.000.
Het overschot op dit programma brengen wij met verrekening van de niet ingevuld taakstelling ten laste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Jeugdhulp
Het saldo van de jeugdhulp in dit programma is € 318.000 voordelig.
De belangrijkste posten die dit veroorzaken zijn:
- Eerste lijnloket waaronder nog restant compensatie COVID-19*** € 81.000 (V)
- Overige maatwerkvoorzieningen waaronder PGB € 86.000 (V)
- Bijdrage GGD en IJZ, waaronder extra diensten GGD € 116.000 (V)
*** compensatie COVID-19 € 40.000 komt terug beschikbaar in 2022/2023.
Daarnaast staat er op stelposten nog een niet ingevulde taakstelling voor de jeugdhulp van
€ 2.595.000.
Het overschot op dit programma brengen wij met verrekening van de niet ingevuld taakstelling ten laste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Afrekensystematiek IJZ
We hebben de ramingen van de laatst vastgestelde begrotingswijziging van de GGD voor de IJZ moeten opnemen als realisatie. Dit door de afgesproken nieuwe afrekensystematiek voor de jeugdhulp van de Inkooporganisatie jeugdhulp (de zogenoemde t+1). In februari 2022 is een tussenstand opgemaakt voor 2021 die ongeveer € 627.000 hoger was dan deze raming. Het uiteindelijke resultaat bij de Jaarrekening 2021 van de GGD komt in 2022 ten laste/gunste van de reserve sociaal domein. Gezien de tussenstand gaan wij van een nadeel uit.
Overige onderdelen Programma sociaal domein, niet zijnde hekwerk
Het voordelig saldo op de overige onderdelen niet zijnde hekwerk sociaal domein is € 1.471.000. Onderstaand lichten wij de belangrijkste posten toe.
SROI/WNW
Bij deze onderdelen is er voordeel van € 333.000. Deze middelen zijn middelen die behoren tot het Werkservicepunt. Jaarlijks ramen wij deze middelen, en aan het einde van het jaar brengen wij het overschot over naar het volgende jaar. Dit voordeel valt weg tegen de lagere onttrekking aan de reserves (zie mutatie reserves niet hekwerk).
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
We ontvingen van het Rijk compensatie COVID 19 via de TONK regeling van € 800.000. Hiervan gaven wij € 65.000 uit aan afhandeling en uitkeringen aanvragen voor ondersteuning. Het restant € 735.000 valt vrij bij het onderdeel minimabeleid. Financiering van minimabeleid is vanuit herkomst via de algemene middelen van het gemeentefonds. Om deze reden valt het voordeel op de TONK buiten het hekwerk vrij in het saldo van de jaarrekening.
Regiodeal - doorbraakmethode
Vanuit de Regiodeal gemeente Terneuzen onderdeel doorbraakmethode hebben we voordeel van € 134.000 door het nog uitgeven van de geraamde kosten voor uitbestede werkzaamheden. Omdat we de kosten later volgen hevelen we dit bedrag bij de bestemming van het rekeningsaldo over naar volgend jaar.
Mutaties reserves hekwerk (budgettair neutraal)
Onderstaand geven wij inzicht in het resultaat van het hekwerk sociaal domein per onderdeel. Hieruit blijkt dat het de Participatiewet is die het grote voordeel veroorzaakt. Hiermee worden de tekorten op de andere onderdelen afgedekt. Voor specificatie van de resultaten zie de toelichting hierboven. Ter vergelijking zijn ook de werkelijke bedragen 2020 opgenomen. Daaruit blijkt dat de kosten in het hekwerk sociaal domein met € 4,1 miljoen (=9 %) zijn toegenomen het afgelopen jaar.
Omschrijving | Werkelijk 2020 | Raming 2021 | Werkelijk 2021 | Saldo 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Wmo | 17.239.180 | 16.813.004 | 17.734.891 | -921.887 | N |
Participatiewet | 9.707.732 | 12.595.246 | 10.918.605 | 1.676.641 | V |
Jeugdwet | 18.584.263 | 18.708.079 | 20.985.043 | -2.276.964 | N |
Subtotaal | 45.531.175 | 48.116.329 | 49.638.539 | -1.522.210 | N |
Reserve sociaal domein | 726.405 | 1.522.210 | 1.522.210 | V | |
Resultaat Sociaal domein | 44.804.770 | 48.116.329 | 48.116.329 | 0 |
Mutaties reserves niet hekwerk
Onderstaand geven wij inzicht in de reserve sociaal domein voor de niet tot het hekwerk behorende posten, waartegen een deel van de mutaties hierboven (deels) wegvalt:
Omschrijving | Raming | Werkelijk | Saldo | |
---|---|---|---|---|
Overheveling budget SROI/WNW vanuit bestemming 2020 | 377.000 | 43.875 | 333.125 | N |
Lokale aanpak eenzaamheid | 30.750 | 3.750 | 27.000 | N |
Budgetoverhevelingen in perioderapportages 2021 naar 2022, restant is projectleider haalbaarheidsonderzoek skaeve huse | -772.000 | -767.613 | -4.387 | V |
Aanpassing onttrekking res sociaal domein nav hogere compensatie herverdeling sociaal domein | 0 | -6.306 | 6.306 | N |
Diverse onttrekkingen COVID-19 compensatie vanuit overheveling 2020 | 249.160 | 119.837 | 129.323 | N |
Totaal | -115.090 | -606.457 | 491.367 | N |